6 tips om jouw wervingsstrategie te optimaliseren
Nieuwe wervingsmethoden en technologieën op het gebied van E-recruitment volgen elkaar in hoog tempo op. Ook in de procesindustrie is E-recruitment in een stroomversnelling geraakt en bijna een wetenschap geworden. Het is een specialisme dat je niet zomaar beheerst, maar dat wel onmisbaar is om de juiste kandidaten te bereiken. Zeker nu de schaarste aan technisch personeel als operators, productiemedewerkers en productieleiders onverminderd hoog blijft. Maar hoe krijg jij jouw online wervingsstrategie op orde en hoe zorg jij nu eigenlijk voor respons op lastig in te vullen vacatures van de juiste kandidaten? Wij zetten vast 6 tips op een rij om jou als werkgever online op weg te helpen!
- 23 oktober 2022
- 3 min. leestijd
1. OPTIMALISEER DE VINDBAARHEID VAN JOUW VACATURE IN DE PROCESINDUSTRIE
Het schrijven van een goed vindbare vacaturetekst, voor een specifieke doelgroep, is een vak apart. Toch is het echt de basis voor een succesvol online bereik. Zorg daarom voor een content expert die zorg draagt voor de perfecte balans tussen leesbaarheid en zoekmachineoptimalisatie. Maak vooraf een keyword-analyse en doe onderzoek op welke termen kandidaten in de procesindustrie jouw vacature zoeken. Een pakkende intro met daarin de juiste woorden is essentieel, maar vergeet ook niet de arbeidsvoorwaarden op de goede manier in de tekst te zetten. Is jouw tekst geschreven in de tone of voice voor de doelgroep? Dan ben je klaar om het te delen met jouw kandidaten. Bereik vergroten? Dan is een professionele distributie tool essentieel. Met de juiste tool en distributie verschijnt jouw vacature direct op alle belangrijke jobboards in Nederland.
2. GEBRUIK VIDEO IN JOUW ONLINE WERVINGSCAMPAGNES
Onze ogen zijn ons sterkste zintuig en daarom kun je in video en beeld veel makkelijker vertellen over een bedrijf of functie dan enkel in tekst. Een goede bedrijfsvideo of vacaturevideo geeft niet alleen een beter beeld van een functie, het vergroot aantoonbaar de kans op het vinden van kwalitatieve kandidaten en het vertrouwen in jou als werkgever. De click through rate van een Facebookadvertentie met vacaturevideo scoort iets lager dan een gepromote vacaturetekst, maar toch is dit positief. Sollicitanten die zich na het bekijken van de video niet herkennen in een functie reageren namelijk niet meer en de kwalitatieve respons van kandidaten die echt geïnteresseerd zijn stijgt.
3. FOCUS OP DE NIET ACTIEF WERKZOEKENDE IN DE PROCESINDUSTRIE
Maar liefst 70% van de potentiële kandidaten voor een functie bij jou als werkgever is niet actief op zoek op jobboards. Deze latent werkzoekende is niet alleen in de meerderheid, maar gemiddeld ook kwalitatief beter geschikt dan de actief werkzoekende. Door je als werkgever enkel te focussen op jobboards laat je een overgroot deel van jouw doelgroep volledig links liggen. Via geoptimaliseerde Facebook Targeting, of LinkedIn Advertising kun je perfect de juiste kandidaten bereiken. De keuze voor het kanaal is afhankelijk van het niveau van de functie. Maak daarom, afhankelijk van het gezochte profiel, advertentiecampagnes getarget op regio, opleidingsachtergrond en relevante interesses. Zorg voor een juiste en laagdrempelige call to action, zoals het achterlaten van een e-mailadres en bouw een uniek netwerk van geschikte kandidaten waaruit je kunt putten. Met het gebruik van de juiste dashboards en a/b-testen optimaliseer je eenvoudig de resultaten en het bereik van jouw campagne. Pro Industry heeft zo in de afgelopen jaren het grootste netwerk en werknemersbestand in de procesindustrie opgebouwd.
4. GET READY FOR GOOGLE JOBS!
Google Jobs is een apart ingerichte zoekmachine voor vacatures, ook in de procesindustrie. In veel landen is Google Jobs al erg groot en ook in Nederland is het nieuwe platform bezig aan een opmars. Zorg daarom dat je niet de boot mist. Hoe jij je optimaal voorbereidt? Laat een expert kijken naar de structuur van je website. Als deze niet goed is opgebouwd en ingericht scoor je nooit goed. Als dit is gelukt, kijk dan naar de de juiste inrichting van jouw campagnes en de verspreiding van vacatures via de belangrijkste kanalen. Zo vergroot je jouw bereik onder de juiste doelgroep en verschijn je op het juiste moment bovenaan in Google Jobs.
5. METEN IS WETEN
Alle inspanningen die jij doet op het gebied van recruitment zijn meetbaar. Of het nu gaat om het bereik van betaalde wervingscampagnes, de respons op een vacaturevideo, of het aantal kliks op jouw vacature in jouw doelgroep. Kies daarom de juiste online tools om deze resultaten te kunnen monitoren. Richt dashboards in voor zowel de korte als de lange termijn en maak gebruik van een professioneel CRM-systeem. Niet alleen om een kandidatenportfolio op te bouwen en taken bij te houden met jouw team, maar juist ook om te meten via welke kanalen en met welke campagnes jij de beste resultaten haalt. Een goed CRM-systeem kost geld en de inrichting ervan kost veel tijd en inspanning. Maar wil je echt succes boeken? Dan is het onmisbaar.
6. BLIJF SPECIALIST EN DUIK IN DE NIEUWSTE TECHNOLOGIEËN VAN E-RECRUITMENT
Nieuwe wervingsmethoden en technologieën op het gebied van E-recruitment blijven elkaar in hoog tempo opvolgen. Wil jij je als werkgever echt laten zien en onderscheiden? Dan kan dat niet zonder continue bijscholing en aanpassing van jouw digitale aanpak. Analyseer jouw E-recruitment campagnes samen met de specialisten bij Facebook en LinkedIn, schrijf je in voor webinars over employer branding, de inzet van Google Jobs en andere nieuwe platformen. Heb je zelf geen tijd om in de wetenschap van E-recruitment te duiken? Kies er dan voor om samen te werken met specialisten, want niets doen is geen optie.